previous arrow
    next arrow
    Slider

    IMG 1992

    Idag vaknade vi upp till snö hemma i Östersund! Det har varit kallt här i flera dagar men ingen snö som lagt sig. Jag har varit lite less på barmarksträningen nu på sistone så det känns skönt att det nu förhoppningsvis kan börja bli bra skidpår på stadion. Det är ju alltid några veckor på hösten som blir svåra att träna i eftersom det då är för halt för att åka rullskidor men samtidigt finns det ingen snö så träningen blir ganska begränsad. Jag kör ju inte så många pass under veckorna och snittar väl ungefär 7-10 h i veckan just nu men jag tycker ändå att det har varit viktigt att variera träningen. Det som har försvunnit mest ut min träning är de längre A1 passen som ger många timmar så det är väl inte så konstigt men det är faktiskt lite svårt att stirra sig blind på timmarna när jag har varit van att ha "mål" varje vecka att göra visst mycket tid. Nu har ju istället intervallpass varit mitt största fokus. När jag inte kunnat köra det på rullskidor (eller skidor än) så har jag istället varvat löpintervaller med intervaller på gymmet då jag lagt in cykel, löpband, stakmaskin, roddmaskin och assaultbike. Det är kul att kunna få med hela kroppen på det sättet och göra lite annat än vad jag brukar. I torsdags var jag och Ida även på yoga vilket alltid känns lika välbehövligt. Både intervallerna, styrkepassen och de ledarleddapassen kan jag göra på STC-gymmen vilket verkligen har varit en räddare speciellt nu på senaste. Kan verkligen rekommendera STC pågrund av de många olika gymmen som är utspridda i stan, roliga pass och bra lokaler som tillåter dig att kunna genomföra de flesta träningsformer! 

    IMG 1936 1

    Imorgon är det 1 november och det har gått nästan ett år sedan jag kunde tävla och träna ordenligt. Eller egenligen så hade det inte känts bra under flera veckor på hösten men jag tänkte att jag bara var sliten och att det snart skulle vända när jag släppte upp träningen. Istället blev det ju bara värre och november-februari förra vintern var riktigt tuffa månader för mig. Jag var konstant trött och klarade inte ens en 30 min promenad på skidor utan att behöva sova mig igenom resten av dagen. Mitt mål har då blivit att komma tillbaka till säsongen 19/20 och jag tänkte att "det är så lång tid kvar så det är klart att det hinner bli bra igen" men tyvärr blev det ju inte riktigt så... I veckan åker klubben på det första snölägret och jag kan inte följa med. Min kropp orkar inte riktigt med en sån lägervecka på snö ännu. Jag har ju varit på läger i sommar och i vissa fall har det gått helt okej men nu på hösten har jag varit tvungen att trappa ner en del igen. Nu har det blivit ganska många extra oplanerade vilodagar och det är väldigt sällan som jag kör 2 pass på en dag. Det är såklart väldigt tråkigt och jag är ledsen att jag inte kan vara med på samma sätt som jag gjort de senaste åren. 

    I allt det här har jag har försökt hittat nycklar som kan göra att jag mår bättre och jag mår ju väldigt mycket bättre i höst än vad jag gjorde förra hösten vilket är otroligt skönt. Det första är att jag kunnat jobba vilket innebär att jag kan tänka på något helt annat under dagarna. Förutom det har det också varit viktigt att jag fått träna det jag kan, jag märker att bara komma ut på 1 h löprunda eller köra ett styrkepass på gymmet är jättebra för mitt huvud även om det är långt ifrån den vanliga träningen som jag gjort tidigare år. Det som har varit absolut viktigast är miljöbyten och att få komma hemifrån ibland. Just nu är vi i Duved med familjen och förra veckan var jag och Anton i Namsos där hans släkt har stuga. Det var verkligen så kul att åka dit. Vi hann bland annat med lite träning, fiskande och även att fira Antons födelsedag! Namsos ligger ute vid havet så miljön ute vid fjordarna är verkligen fin! En superbra och välbehövlig tur! 

    Framöver har jag som mål att fortsätta ta steg framåt i träningen. Kanske köra lite längre intervaller, lägga in mer styrka och mest av allt få åka skidor så mycket som det går. Förra helgen var vi i Vålådalen och hade året skidpremiär. Jag blev påmind om hur roligt det är att få åka på snö igen men jag märker också hur mycket det sliter så det gäller att hitta en balans men jag längtar efter skidturer på långa spår nu!

    IMG 1794 1

    Nu har det gått nästan precis en månad sedan jag skrev här. Jag har mestadels varit hemma i Östersund för att jobba, tränat en del och umgåtts med kompisar! Eftersom den har gått ganska lång tid så tänkte jag försöka sammanfatta de senaste veckornas träning och plocka ut några punkter vad jag har gjort:

    Månadens...

    ...bästa pass: Det bästa passet var nog ett löpintervallspass som jag körde i Duved när vi var i stugan över helgen med familj och släkt. Vi var där för Åre höstmarknad och på morgonen sprang jag på elljuspåret. Det var inte jättefint väder men superskönt att träna i den tempraturen och höstluften! Mina favoritintervaller just nu är 70-20 drag som jag kör i 6 minutersblock. Kul med lite fart och effektiva pass! 

    ...sämsta pass: Det måste nog ha varit ett skateintervallpass som jag körde på stadion. Den dagen stämde ingenting och det kändes som att benen vägde ett ton. Jag skulle köra korta drag men det var bara segt och dålig kvalité. Det går väldigt mycket upp och ner på passen just nu och det här var helt enkelt en sämre dag.

    ...jobbigaste pass: Ett pass som var riktigt jobbigt var faktiskt när jag och Anton bestämde oss för att åka till Ås och spela badminton i 1.30 h. Det måste ju vara att det är sådana ovanliga rörelser (och kanske att vi är båda blir enorma vinnarskallar när vi möter varandra) men jag hade träningsvärk i vaderna och högerarmen i nästan en vecka efteråt. Dock väldigt välbehövligt med avbrott i rullskidor och löpträningen! Nu börjar jag bli ganska klar med barmark och längtar till snön och skidor!

    ...tips på träning: I klubben har vi ju börjat träna ungefär en gång i veckan med en friidrottstränare för att förhoppningsvis kunna förbättra vår spänst, styrka och löpning. Något som vi har börjat mer med är styrka med medicinboll som vi då kör i block med ca 10 övningar där vi upprepar varje övning 10 ggr och sedan går vidare till nästa utan paus. Jag tycker att den träningen är superbra då man får med hela kroppen på ett roligt och relativt enkelt sätt. Det blir lite mer explosiv och pulshöjande styrka som känns väldigt givande och effektiv! Det skulle jag absolut rekommendera att ni ska prova! 

    IMG 1768

    Klubben åkte för andra året i rad till Gotland på läger för någon vecka sedan. Vi var borta hela tio dagar men då räknat två resedagar och en vilodag under veckan. När jag var liten så var vi på Gotland nästan varje sommar med familjen och det är verkligen en av mina favoritställen. Miljön och naturen är så annorlunda jämfört med Jämtland och man får nästan utomlandskänslor. Långa vita sandstränder och en helt annan grundvärme än vad jag är van vid (Östersund är väl inte direkt känt för sitt varma, tropiska klimat).

    Lägret blev väldigt bra och jag är glad att jag kunde vara med på en hel del. Jag får fortfarande dippar ganska lätt och försöker vara försiktig. Kliver ofta av passen innan dom andra eller försöker hålla ner intensiteten. Det bästa passet under veckan var nog det sista på hela lägret, en långtur på cykel längst havet i solnedgången. Det var verkligen superfint trots svår terräng ibland!

    Förutom träningen hann vi även med en dag i Visby för att bl.a. testa glassen på Glassmagasinet där dom har över 300 sorter och sista dagen innan hemresan gick några av oss en grundkurs i Kitesurfing! Jag var livrädd innan för jag hade bara sett klipp på när folk kraschade men det var faktiskt kul att prova på! Vi var lååångt ifrån proffs men ändå häftigt att få lära sig litegrann och se dom andra som surfade runt omkring. 

    Sammanfattningsvis ett bra läger! Jag har varit seg efteråt men det hade jag egentligen räknat med, det var ändå värt att följa med!

    IMG 1230

    Sedan sist har jag verkligen lyssnat på rådet från min tränare och gjort det som känts kul! Min kropp var totalt sänkt efter Åre lägret och jag fick börja om litegrann för att samla lite energi. Veckorna efter har jag haft få timmar och istället försöka hittat sådant som känns kul för dagen. Ibland har det varit en rullskidtur som lockat och andra dagar har det blivit helt annat som yoga, spinning eller orientering. I fredags bestämde jag mig för att åka och simträna för första gången på flera år. Simmade i 2 h och efter det fick jag träningsvärk i massa muskler som troligen inte används så ofta. Man blir så trött av att vara i vattnet men jag tyckte det var kul, nästa mål är att lära sig en bra teknik i crawl!

    Jag vilar fortfarande var 3e dag men det är nog bra, jag kan känna att kroppen behöver återhämtning efter två träningsdagar även om det kan kännas som att vissa vilodagar blir lite sega. Därför har jag försökt göra mycket som man annars inte hinner. Har bland annat varit några dagar till Sundvall med Anton men också hängt lite hemma i Ås för att vara med min syster innan hon skulle åka till San fransisco ett år som au pair!

    En riktig utmaning som jag gjorde för några veckor sedan var att springa löptävlingen Holy race som några klubbkompisar till mig anordnade. Det var min första riktigt tävling som ställde upp i på nästan 9 månader. Ett 12 km långt terränglopp från Alsen till Ede. Kroppen är ju som sagt inte i nån toppform men jag är glad att jag var med och sprang igenom ändå, verkligen en milstolpe! Tuff och fin bana och ett bra träningspass. Skönt ändå att tävla utan några som helst prestationskrav från sig själv.

    Page 1 of 27

    © 2015 Inspinite. All Rights Reserved. Designed By PCMShaper

    Please publish modules in offcanvas position.