previous arrow
    next arrow
    Slider

    IMG 1794 1

    Nu har det gått nästan precis en månad sedan jag skrev här. Jag har mestadels varit hemma i Östersund för att jobba, tränat en del och umgåtts med kompisar! Eftersom den har gått ganska lång tid så tänkte jag försöka sammanfatta de senaste veckornas träning och plocka ut några punkter vad jag har gjort:

    Månadens...

    ...bästa pass: Det bästa passet var nog ett löpintervallspass som jag körde i Duved när vi var i stugan över helgen med familj och släkt. Vi var där för Åre höstmarknad och på morgonen sprang jag på elljuspåret. Det var inte jättefint väder men superskönt att träna i den tempraturen och höstluften! Mina favoritintervaller just nu är 70-20 drag som jag kör i 6 minutersblock. Kul med lite fart och effektiva pass! 

    ...sämsta pass: Det måste nog ha varit ett skateintervallpass som jag körde på stadion. Den dagen stämde ingenting och det kändes som att benen vägde ett ton. Jag skulle köra korta drag men det var bara segt och dålig kvalité. Det går väldigt mycket upp och ner på passen just nu och det här var helt enkelt en sämre dag.

    ...jobbigaste pass: Ett pass som var riktigt jobbigt var faktiskt när jag och Anton bestämde oss för att åka till Ås och spela badminton i 1.30 h. Det måste ju vara att det är sådana ovanliga rörelser (och kanske att vi är båda blir enorma vinnarskallar när vi möter varandra) men jag hade träningsvärk i vaderna och högerarmen i nästan en vecka efteråt. Dock väldigt välbehövligt med avbrott i rullskidor och löpträningen! Nu börjar jag bli ganska klar med barmark och längtar till snön och skidor!

    ...tips på träning: I klubben har vi ju börjat träna ungefär en gång i veckan med en friidrottstränare för att förhoppningsvis kunna förbättra vår spänst, styrka och löpning. Något som vi har börjat mer med är styrka med medicinboll som vi då kör i block med ca 10 övningar där vi upprepar varje övning 10 ggr och sedan går vidare till nästa utan paus. Jag tycker att den träningen är superbra då man får med hela kroppen på ett roligt och relativt enkelt sätt. Det blir lite mer explosiv och pulshöjande styrka som känns väldigt givande och effektiv! Det skulle jag absolut rekommendera att ni ska prova! 

    IMG 1768

    Klubben åkte för andra året i rad till Gotland på läger för någon vecka sedan. Vi var borta hela tio dagar men då räknat två resedagar och en vilodag under veckan. När jag var liten så var vi på Gotland nästan varje sommar med familjen och det är verkligen en av mina favoritställen. Miljön och naturen är så annorlunda jämfört med Jämtland och man får nästan utomlandskänslor. Långa vita sandstränder och en helt annan grundvärme än vad jag är van vid (Östersund är väl inte direkt känt för sitt varma, tropiska klimat).

    Lägret blev väldigt bra och jag är glad att jag kunde vara med på en hel del. Jag får fortfarande dippar ganska lätt och försöker vara försiktig. Kliver ofta av passen innan dom andra eller försöker hålla ner intensiteten. Det bästa passet under veckan var nog det sista på hela lägret, en långtur på cykel längst havet i solnedgången. Det var verkligen superfint trots svår terräng ibland!

    Förutom träningen hann vi även med en dag i Visby för att bl.a. testa glassen på Glassmagasinet där dom har över 300 sorter och sista dagen innan hemresan gick några av oss en grundkurs i Kitesurfing! Jag var livrädd innan för jag hade bara sett klipp på när folk kraschade men det var faktiskt kul att prova på! Vi var lååångt ifrån proffs men ändå häftigt att få lära sig litegrann och se dom andra som surfade runt omkring. 

    Sammanfattningsvis ett bra läger! Jag har varit seg efteråt men det hade jag egentligen räknat med, det var ändå värt att följa med!

    IMG 1230

    Sedan sist har jag verkligen lyssnat på rådet från min tränare och gjort det som känts kul! Min kropp var totalt sänkt efter Åre lägret och jag fick börja om litegrann för att samla lite energi. Veckorna efter har jag haft få timmar och istället försöka hittat sådant som känns kul för dagen. Ibland har det varit en rullskidtur som lockat och andra dagar har det blivit helt annat som yoga, spinning eller orientering. I fredags bestämde jag mig för att åka och simträna för första gången på flera år. Simmade i 2 h och efter det fick jag träningsvärk i massa muskler som troligen inte används så ofta. Man blir så trött av att vara i vattnet men jag tyckte det var kul, nästa mål är att lära sig en bra teknik i crawl!

    Jag vilar fortfarande var 3e dag men det är nog bra, jag kan känna att kroppen behöver återhämtning efter två träningsdagar även om det kan kännas som att vissa vilodagar blir lite sega. Därför har jag försökt göra mycket som man annars inte hinner. Har bland annat varit några dagar till Sundvall med Anton men också hängt lite hemma i Ås för att vara med min syster innan hon skulle åka till San fransisco ett år som au pair!

    En riktig utmaning som jag gjorde för några veckor sedan var att springa löptävlingen Holy race som några klubbkompisar till mig anordnade. Det var min första riktigt tävling som ställde upp i på nästan 9 månader. Ett 12 km långt terränglopp från Alsen till Ede. Kroppen är ju som sagt inte i nån toppform men jag är glad att jag var med och sprang igenom ändå, verkligen en milstolpe! Tuff och fin bana och ett bra träningspass. Skönt ändå att tävla utan några som helst prestationskrav från sig själv.

    B1E2CB56 CD99 48C2 A63C D6F8CEFD5D37

    Lägersommaren fortsätter och vi har hunnit med ett läger i Lierne och ännu ett läger i Åre under de senaste veckorna. I Lierne fick vi träna i vad som nog var några av sommarens varmaste dagar. Jag har ju varit där uppe tidigare men då har jag inte hunnit sett så mycket av träningsmiljöerna så det var verkligen kul! Vi blev positivt överraskade över hur bra det var, allt från löpturer på fjället till långa fina intervallbackar. Träningen gick helt okej men under de sista passen kändes jag att det började bli lite tugnt. När lägret var slut hade vi 3 dagar hemma i Östersund innan Årelägret startade igång och fokuset var bara återhämtning. Därför la vi tid på lite annat än träning, söndagen blev en riktigt drömdag då vi var på brunch café Jaktstugan och sedan var vi ut till Ås för att sola och bada hela eftermiddagen!  

    I Åre hade var vi ett stort gäng som tränade. Jag tyckte att kroppen kändes bra och pigg i början av lägret och var nog lite för optimiskt i mitt tänk hur mycket jag orkar för på lördagen vaknade jag väldigt sliten och fick stå över träningen sista dagen. Det är nästa fascinerande hur snabbt min kropp reagerar nu för tiden när det blir lite för mycket. Musklerna blir direkt ömmare, jag känner mig nästan lite stum i kroppen hela tiden, jag sover sämre och får blåsor i munnen. Den här gången blev dippen lite värre än tidigare och jag känner mig fortfarande inte pigg trots att jag tog dubbla vilodagar och sedan dragit ner på träningen. Det svåraste i det här är att inte stressa upp sig när även fast det känns som om tävlingar är lång borta... Man vill så mycket och har sina mål och då är det klart att det är frustrerande när man inte känner den utvecklingen framåt som man hade önskat. Min tränare sa däremot att jag skulle släppa planeringen framåt och tänka mer kortsiktigare, vad som känns bra och kul för dagen och jag tror verkligen att det är det som jag behöver göra nu så det blir det stora fokuset ett tag framöver.

    Page 1 of 26

    © 2015 Inspinite. All Rights Reserved. Designed By PCMShaper

    Please publish modules in offcanvas position.