previous arrow
    next arrow
    Slider

    8E5D1DE8 6782 49F4 BFED C27C7DC242EB 1

    Imorgon är det första december och vi går verkligen in i årets sista månad på ett bra sätt. Snön har lagt sig och det har varit väldigt fina förhållanden hemma på skidstadion i Östersund! Jag har hunnit provat 3-4 intervallpass på snö och tycker ändå att kroppen känns okej trots att det är ovant fortfarande, kroppen blir trött mycket snabbare än vanligt trots att farten inte är så hög men jag är ändå glad för det som funkar. Det har varit så otroligt skönt att få byta bort barmarksträningen som jag var ganska less på under sista veckorna. Hemma är det konstsnöspår som vi snurrat på men nu i veckan är det världscup i skidskytte på ÖSK och de flesta spåren är avstängda. Därför bestämde jag och Anton att vi skulle åka upp till Duved några dagar för att förhoppningsvis få lite längre spår att åka på, det är ett beslut som vi absolut inte ångrar. Det har snöat flera decimeter här i Åre senaste dagarna och skidspår finns 3 minuter från dörren. Imorse fick vi det abslout finaste passet på länge när vi åkte upp till Björnen för att köra intervaller. Termometern visade runt -5 grader, spåren var superfina och vi fick till och med sol! Efter många gråa novemberdagar så var det välbehövligt! 

    Nästa gång vi är tillbaka i Duved är under jul och det ser jag verkligen fram emot! Längtar efter att få umgås med familjen, åka fina skidturer och träffa släkten.

    8E5D1DE8 6782 49F4 BFED C27C7DC242EB 1

    Imorgon är det första december och vi går verkligen in i årets sista månad på ett bra sätt. Snön har lagt sig och det har varit väldigt fina förhållanden hemma på skidstadion i Östersund! Jag har hunnit provat 3-4 intervallpass på snö och tycker ändå att kroppen känns okej trots att det är ovant fortfarande, kroppen blir trött mycket snabbare än vanligt trots att farten inte är så hög men jag är ändå glad för det som funkar. Det har varit så otroligt skönt att få byta bort barmarksträningen som jag var ganska less på under sista veckorna. Hemma är det konstsnöspår som vi snurrat på men nu i veckan är det världscup i skidskytte på ÖSK och de flesta spåren är avstängda. Därför bestämde jag och Anton att vi skulle åka upp till Duved några dagar för att förhoppningsvis få lite längre spår att åka på, det är ett beslut som vi absolut inte ångrar. Det har snöat flera decimeter här i Åre senaste dagarna och skidspår finns 3 minuter från dörren. Imorse fick vi det abslout finaste passet på länge när vi åkte upp till Björnen för att köra intervaller. Termometern visade runt -5 grader, spåren var superfina och vi fick till och med sol! Efter många gråa novemberdagar så var det välbehövligt! 

    Nästa gång vi är tillbaka i Duved är under jul och det ser jag verkligen fram emot! Längtar efter att få umgås med familjen, åka fina skidturer och träffa släkten.

    IMG 1992

    Idag vaknade vi upp till snö hemma i Östersund! Det har varit kallt här i flera dagar men ingen snö som lagt sig. Jag har varit lite less på barmarksträningen nu på sistone så det känns skönt att det nu förhoppningsvis kan börja bli bra skidpår på stadion. Det är ju alltid några veckor på hösten som blir svåra att träna i eftersom det då är för halt för att åka rullskidor men samtidigt finns det ingen snö så träningen blir ganska begränsad. Jag kör ju inte så många pass under veckorna och snittar väl ungefär 7-10 h i veckan just nu men jag tycker ändå att det har varit viktigt att variera träningen. Det som har försvunnit mest ut min träning är de längre A1 passen som ger många timmar så det är väl inte så konstigt men det är faktiskt lite svårt att stirra sig blind på timmarna när jag har varit van att ha "mål" varje vecka att göra visst mycket tid. Nu har ju istället intervallpass varit mitt största fokus. När jag inte kunnat köra det på rullskidor (eller skidor än) så har jag istället varvat löpintervaller med intervaller på gymmet då jag lagt in cykel, löpband, stakmaskin, roddmaskin och assaultbike. Det är kul att kunna få med hela kroppen på det sättet och göra lite annat än vad jag brukar. I torsdags var jag och Ida även på yoga vilket alltid känns lika välbehövligt. Både intervallerna, styrkepassen och de ledarleddapassen kan jag göra på STC-gymmen vilket verkligen har varit en räddare speciellt nu på senaste. Kan verkligen rekommendera STC pågrund av de många olika gymmen som är utspridda i stan, roliga pass och bra lokaler som tillåter dig att kunna genomföra de flesta träningsformer! 

    IMG 1936 1

    Imorgon är det 1 november och det har gått nästan ett år sedan jag kunde tävla och träna ordenligt. Eller egenligen så hade det inte känts bra under flera veckor på hösten men jag tänkte att jag bara var sliten och att det snart skulle vända när jag släppte upp träningen. Istället blev det ju bara värre och november-februari förra vintern var riktigt tuffa månader för mig. Jag var konstant trött och klarade inte ens en 30 min promenad på skidor utan att behöva sova mig igenom resten av dagen. Mitt mål har då blivit att komma tillbaka till säsongen 19/20 och jag tänkte att "det är så lång tid kvar så det är klart att det hinner bli bra igen" men tyvärr blev det ju inte riktigt så... I veckan åker klubben på det första snölägret och jag kan inte följa med. Min kropp orkar inte riktigt med en sån lägervecka på snö ännu. Jag har ju varit på läger i sommar och i vissa fall har det gått helt okej men nu på hösten har jag varit tvungen att trappa ner en del igen. Nu har det blivit ganska många extra oplanerade vilodagar och det är väldigt sällan som jag kör 2 pass på en dag. Det är såklart väldigt tråkigt och jag är ledsen att jag inte kan vara med på samma sätt som jag gjort de senaste åren. 

    I allt det här har jag har försökt hittat nycklar som kan göra att jag mår bättre och jag mår ju väldigt mycket bättre i höst än vad jag gjorde förra hösten vilket är otroligt skönt. Det första är att jag kunnat jobba vilket innebär att jag kan tänka på något helt annat under dagarna. Förutom det har det också varit viktigt att jag fått träna det jag kan, jag märker att bara komma ut på 1 h löprunda eller köra ett styrkepass på gymmet är jättebra för mitt huvud även om det är långt ifrån den vanliga träningen som jag gjort tidigare år. Det som har varit absolut viktigast är miljöbyten och att få komma hemifrån ibland. Just nu är vi i Duved med familjen och förra veckan var jag och Anton i Namsos där hans släkt har stuga. Det var verkligen så kul att åka dit. Vi hann bland annat med lite träning, fiskande och även att fira Antons födelsedag! Namsos ligger ute vid havet så miljön ute vid fjordarna är verkligen fin! En superbra och välbehövlig tur! 

    Framöver har jag som mål att fortsätta ta steg framåt i träningen. Kanske köra lite längre intervaller, lägga in mer styrka och mest av allt få åka skidor så mycket som det går. Förra helgen var vi i Vålådalen och hade året skidpremiär. Jag blev påmind om hur roligt det är att få åka på snö igen men jag märker också hur mycket det sliter så det gäller att hitta en balans men jag längtar efter skidturer på långa spår nu!

    IMG 1794 1

    Nu har det gått nästan precis en månad sedan jag skrev här. Jag har mestadels varit hemma i Östersund för att jobba, tränat en del och umgåtts med kompisar! Eftersom den har gått ganska lång tid så tänkte jag försöka sammanfatta de senaste veckornas träning och plocka ut några punkter vad jag har gjort:

    Månadens...

    ...bästa pass: Det bästa passet var nog ett löpintervallspass som jag körde i Duved när vi var i stugan över helgen med familj och släkt. Vi var där för Åre höstmarknad och på morgonen sprang jag på elljuspåret. Det var inte jättefint väder men superskönt att träna i den tempraturen och höstluften! Mina favoritintervaller just nu är 70-20 drag som jag kör i 6 minutersblock. Kul med lite fart och effektiva pass! 

    ...sämsta pass: Det måste nog ha varit ett skateintervallpass som jag körde på stadion. Den dagen stämde ingenting och det kändes som att benen vägde ett ton. Jag skulle köra korta drag men det var bara segt och dålig kvalité. Det går väldigt mycket upp och ner på passen just nu och det här var helt enkelt en sämre dag.

    ...jobbigaste pass: Ett pass som var riktigt jobbigt var faktiskt när jag och Anton bestämde oss för att åka till Ås och spela badminton i 1.30 h. Det måste ju vara att det är sådana ovanliga rörelser (och kanske att vi är båda blir enorma vinnarskallar när vi möter varandra) men jag hade träningsvärk i vaderna och högerarmen i nästan en vecka efteråt. Dock väldigt välbehövligt med avbrott i rullskidor och löpträningen! Nu börjar jag bli ganska klar med barmark och längtar till snön och skidor!

    ...tips på träning: I klubben har vi ju börjat träna ungefär en gång i veckan med en friidrottstränare för att förhoppningsvis kunna förbättra vår spänst, styrka och löpning. Något som vi har börjat mer med är styrka med medicinboll som vi då kör i block med ca 10 övningar där vi upprepar varje övning 10 ggr och sedan går vidare till nästa utan paus. Jag tycker att den träningen är superbra då man får med hela kroppen på ett roligt och relativt enkelt sätt. Det blir lite mer explosiv och pulshöjande styrka som känns väldigt givande och effektiv! Det skulle jag absolut rekommendera att ni ska prova! 

    Page 1 of 27

    © 2015 Inspinite. All Rights Reserved. Designed By PCMShaper

    Please publish modules in offcanvas position.