previous arrow
    next arrow
    Slider

    Maxstyrka


    IMG 7720

    Under de senaste veckorna har jag kunnat tagit flera småsteg i träningen utan att kroppen sagt ifrån! Det är så otroligt skönt att orka mer i både träning och vardag. En sak som kroppen reagerat ganska okej på är styrka och jag har under de här månaderna kommit in i ett bra rutin i styrketräningen. Det känns roligare att gå till gymmet nu än tidigare då jag förut kunde få känslan av att mycket styrketräning "störde" konditionsträningen. Om jag hade en 20 h vecka med träning så upplevde jag att styrkan slet för mycket på kroppen och därför valde jag bort den alltför ofta. Jag kunde tycka det var mycket roligare att sticka ut på en fin kvälltur på rullskidorna istället för att köra inne i gymmet. Nu känner jag att styrkan ger mycket och att jag inte alls blir lika sliten när jag har kontinuitet på passen, träningsvärken efteråt blir mindre och det är kul att känna hur kroppen blir starkare på de olika övningarna.

    Just nu har jag ett maxstyrkeprogram med 5 övningar som jag försöker köra 2-3 ggr i veckan. Det handlar om att man vill göra musklerna i kroppen starkare, inte direkt större. Detta gör man genom att köra tunga övningar men inte så många repetitioner. Vikterna ska ligga ungefär mellan 85-100% av ditt max på de olika övningarna. Med 100% menas det att man klarar av 1 repetition med den vikten. I mitt program just nu så kör jag ca 3x5 repetitioner. 

    Mitt program just nu består av:

    Benböj

    Bänkpress

    Tricepspress

    Sittande rodd

    Draken med kettlebells (inte riktigt maxstyrka på samma sätt men en bra övning för stabilitet)

    Styrketräningen är mycket teknik och jag tycker fortfarande att vissa övningar är svåra att få till bra men det är kul med utmaningar!

     

    © 2015 Inspinite. All Rights Reserved. Designed By PCMShaper

    Please publish modules in offcanvas position.