previous arrow
    next arrow
    Slider

    IMG 7505

    Klockan är bara fyra men jag har hunnit haft en väldigt bra dag hittills! Började med en löptur i sol och sedan såg jag de svenska damerna vinna VM guld i stafett!! Så kul och häftigt att se, fick verkligen gåshud av deras presationer! Jag hoppas att min kropp också ska orka tävla snart! Nu är jag ändå påväg åt rätt håll och har hittat en bättre känsla i träningen än vad jag haft tidigare. Det är som tidigare att jag vilar var 3e dag men som jag skrev i förra inlägget har jag nu börjat tränat dubbelpass en del dagar. Bara den saken att få en hel "träningsdag" ger mycket motivation och känns superkul! Än så länge har jag inte kört intervaller men om jag tänker smart nu och inte stressar för mycket så tror jag att de lite tuffare passen inte är alltför långt borta!

    Något som jag märkt under de här månaderna är att kroppen behövt mer tid att återhämta sig efter pass som tidigare klassats som lugna eller korta. Den andra delen har varit att jag inte orkar under själva träningen, jag har verkligen velat men när jag kommit till en backe har jag inte haft en chans att orka åka ordentligt uppför och det har istället slutat med att jag gått eller saxat väldigt långsamt. Framsteg nu är att jag orkar åka på skidorna på ett annat sätt vilket är mycket roligare! Återhämtningen är fortfarande sådär men jag gör mitt bästa för att kroppen ska orka med!

    Jag tror det är väldigt viktigt att ha mål framöver för att inte tycka att allt känns kört. Mina mål handlar mycket om det nya träningsåret som startar i början av maj och hur jag vill lägga upp träningen framöver. Lite mer kortsiktigt vill jag vill jag ta nästa steg i träningen just nu vilket bl.a. är att börja med lite intervaller. Ska lyssna på kroppen och bestämma med min tränare Irina när det är dags att prova. Har också som mål att komma igång med löpning tidigare i vår än föregående åren. Något som verkar kunna bli ett måste eftersom snön håller på att försvinna nu redan i februari. Hoppas att kroppen vill hänga med på dessa mål och att jag får hålla mig frisk och skadefri!

    IMG 7519

    Vädret i Östersund har varit extremt växlande de senaste veckorna. Inte allt för många dagar sedan visade termometern -20 och nu är det istället plusgrader. Man märker att snön minskar fort i kombinationen av värme, sol och blåst men jag tycker också det är lite skönt med värmen. I måndags var jag ute på en skidtur i spikbodarna och det kändes nästan som om jag var ute på vårskidåkning med sol som fortfarande värmde på eftermiddagen! Så härligt och skönt att slippa det tröga kallföret!

    Jag vet att jag inte ska dra för stora växlar i hur det känns i träningen men jag tror verkligen att det börjar vända lite nu även fast det hela tiden går 2 steg fram och ett bakåt. Det är aldrig en totalvändning men det har jag inte heller förväntat mig. Att ha tålamod i sånna här saker kan vara det tråkigaste som finns men jag vill verkligen att det ska bli bra och då hjälper det inte att stressa. 

    Jag vilar fortfarande var tredje dag och har inte än börjat köra intervaller. Dock så verkar kroppen svara bra på styrka och nu kommer jag börja lägga in dubbelpass under vissa dagar. Såklart handlar det då om korta pass fortfarande men det är ändå ett steg i rätt riktning!

    När det inte går att träna som jag vill så får jag tänka tillbaka till fina pass som jag gjort tidigare för att få motivation framåt! Jag har gjort mycket träning på olika platser under resor och läger och tänkte att jag ska dela 5 av mina favoritplatser för träning (hittills).

    Östersund

    Östersund är ett självklart val för mig och det är här som jag gör absolut största delen av min träning både under vintern och sommaren. Under barmarksperioden har vi  en otroligt fin rullskidbana som sträcker sig flera kilometer i tuff och utmanande terräng. Det finns också många rundor att välja på längst mindre vägar, det uppskattas eftersom jag tycker att variation är viktigt i träningen. Jag uppskattar även att det finns en hel del skogs- och myrlöpning så nära staden. Man behöver inte åka långt för att hitta fina stigar. Under vintern läggs det ut realtivt tidig snö och redan efter några veckor brukar det fungera att åka ett längre varv på konstsnön. Senare under vintern älskar jag att åka ut på de längre spåren under mina långpass!

    Åre/ Duved

    Vi har ju stuga i Duved som ligger några kilometer från Åre och därför spenderar vi en hel del tid där. Möjligheterna för rullskidor är inte optimala nere i byn men det finns en backe upp mot Ullådalen som tar ca 20-25 min att köra uppför som är perfekt för intervaller. Löpningen är verkligen hur bra som helst! Det finns så många möjliga rundor och jag tycker att det är mycket lättare att få ihop ett långpass när man springer i fjällmiljö. Slalombackarna passar perfekt för skidgång och under vintern finns det oftast spår på flera ställen i närheten. Det bästa brukar vara när det börjar bli vårsol och värme under april-maj men det fortfarande går att åka skidor i Ullådalen, så härligt! 

    Bruksvallarna/ Ramundberget

    Jag har varit mycket i Bruksvallarna och Ramundberget med skolan under skidgymnasietiden och jag tycker verkligen om att vara där! Fin löpning på fjället, en helt ok rullskidbana och otroligt bra skidåkning! Jag har inte riktigt fått till det så bra under tävlingar i Bruksvallarna men jag tycker träningen är toppen! Tycker mycket om boendet vi haft i Ramundberget med mat på hotellet! Väldigt mysigt, speciellt vid jultid!

    Mallorca

    Två gånger har jag varit på läger på Mallorca. Första gången med VSP och andra gången med Anton och Vendela (samt ett tag med vsp som var där samtidigt). Det var faktiskt en positiv överraskning med träningsmöjligheterna i områdena kring Alcudia. Jag trodde att Mallorca var väldigt platt men det fanns en hel del backar för rullskidintervaller och cykelturer. Man hinner se mycket och det blir ett bra miljöombyte. Cykel är inte riktigt min favorit men rullskidor är riktigt kul att åka där, bästa passet var backintervallerna som vi körde i skate under senaste lägret. Körde i en backe som tar ca 40 min i ett drag. Jag hade en bra dag och det är sjukt fint när man kommer upp! 

    Alperna (Kitzbühel och Hochfilzen)

    Vi var till alperna med familjen för något år sedan och bodde då i Kitzbühel i Österrike. Det är så himla fint där och löpningen uppe på bergen var riktigt häftig! Det är något helt annat än fjällen hemma Jämtland (även fast det är väldigt fint här också). Största skillnaden är hur mycket asfalterade vägar det fanns upp på bergen. Vi kunde springa en långtur och komma upp efter flera timmar och längst upp så var det massor av folk som har tagit bilen upp hur enkelt som helst. Vägarna nere i staden var inte jättebra att åka rullskidor på så istället åkte vi till Hochfilzen och deras rullskidbana för att köra intevallpassen där. Jag hoppas verkligen att jag kan åka till alperna fler gånger och se andra ställen också! 

    IMG 7452

    Vaknade upp förra veckan med känningar i hals och bihlor så återigen fick jag gå tillbaka till några dagar med helvila. I början av veckan var jag hemma och tog det lugnt men i helgen har jag varit en hel del med familjen och i lördags kunde jag följa med på en liten skidtur vilket var så kul! Längtar så otroligt mycket till att kunna komma tillbaka till rutiner med träningen igen! 

    Det är lätt att mycket känns jobbigt och negativt nu när det går tungt men jag försöker fokusera på det positiva! Det finns mycket att glädjas över just nu. Jag känner mig fortfarande motiverad i skidåkningen och ser fram emot att få börja om med träningen trots att det gått 2 månader sedan jag senaste körde ett intervallpass. Jag längtar efter att få mer energi i kroppen och orka träning och tävling! Just nu tror jag dock att det är viktigt att hitta på andra saker så vi har bl.a. varit på Frösö park spa och förra helgen var vi och såg Bohemian Rhapsody på bio. Tyckte filmen var superbra, kan verkligen rekommendera den!

    Något annat som är väldigt kul är att svenska truppen har gjort det väldigt bra på JVM och U23 VM. Extra kul med mina klubbkompisar Tilde och Axel som varit riktigt grymma! Kul för Offerdal! 

    IMG 7133

    Under förra veckan tyckte jag att det började vända lite i träningen. Jag orkade lite mer och blev inte lika trött efter passen men sen fick jag en smäll igen och märker verkligen att det inte kommer gå att skynda fram med något just nu. Det är svårt att planera träningen så just nu tar jag en dag i taget och gör det som funkar just då. Ibland orkar jag en skidtur och ibland klarar jag bara en kort löprunda. Hur som helst så är jag väldigt glad för det jag kan göra och det är skönt att slippa ha totalstopp från träningen! 

    I allt detta är jag väldigt tacksam att jag får möjlighet att träna på Sportsgym där jag få väldigt bra kvalité på styrka och inomhusträningen. Igår var jag iväg på pass vilket är bra när man vill bryta av och göra nått helt annat i träningen. Det är verkligen ett tips från mig att börja träna på Sportsgym pga de bra och fräscha lokalerna samt deras olika träningspass där det finns något för alla! 

    En annan sak som jag verkligen glädjs åt är att 2 av mina klubbisar blivit uttagna till landslagsuppdrag! Tilde och Axel åker till Finland om någon vecka för att tävla i JVM och jag håller mina tummar stenhårt för att det ska gå bra! 

    © 2015 Inspinite. All Rights Reserved. Designed By PCMShaper

    Please publish modules in offcanvas position.