previous arrow
    next arrow
    Slider

    IMG 3146

    För ett par veckor sedan var jag och Anton nere i Stockholm för en weekend där vi shoppade, åt massa mat och hängde med Antons släkt som bor där nere.Vi maxade verkligen tiden, gick massor under dagarna och hann med en hel del! 

    Tycker det blev ett perfekt avbrott innan det nya träningsåret skulle dra igång på riktigt. För mig blir det ju väldigt annorlunda från andra år då jag fortfarande har problem med en kropp som inte riktigt orkar. Det börjar bli lite tjatigt men vi tror ju att det är nån slags utbrändhet och sånt tar ju tyvärr väldigt lång tid. Nästa steg för mig har nu varit att prova två korta intervallpass i veckan istället för ett + att vi ska börja ha mer fokus på styrka och spänst med klubben. Vi får hjälp av en friidrottstränare med olika övningar och det kan nog bli jättebra eftersom jag inte är speciellt bra på att lägga in bra spänstövningar när jag tränar själv. Det är kul att lägga fokus på andra delar när det inte funkar att samla massa timmar just nu. Man känner snabbt att det finns mycket att utveckla och jobba på.

     

    IMG 7930

    För två veckor sedan fyllde jag 21 år och jag hade verkligen en superbra dag och vecka! På tisdagen åkte jag och Anton upp till Jorm där hans familj har en superfin stuga. Det ligger precis vid sjön och väldigt nära till fjällen så under veckan kunde vi till och med åka skidor på skaren. Min födelsedag var på torsdagen vi vaknade till att det hade snöat utomhus?? Det gick från sommarvärme till snö direkt när vi kom in i maj. Trots detta hade jag en väldigt mysigfödelsedag! Jag vaknade vid 7 och då hade Anton fixat frukost på sängen till oss! Efteråt sprang vi löpintervaller i snöslasket upp mot Blåsjöfjället sen direkt hem för att äta lunch och värma oss hemma i stugan. Såg en film på eftermiddagen och sedan vi för att äta middag på en restaurang som heter Fjällripan. Det är en liten italiensk restaurang som ligger i Blåsjön. Till förrätt åt vi bruschetta och till varmrätt åt vi entrecote och wow vad imponerade vi var! Jag vet inte om vi var jättehungriga men efteråt sa båda två att det var bland det bästa vi ätit! Så kul att finns en så bra restaurang trots att stället ligger lite avsides. Vi avslutade sedan kvällen med att åka hem och äta marangsviss och bada badtunna! Väldigt tacksam och glad för att få en så fin dag! 

    Under helgen kom både min och Antons familjer upp och vi avslutade veckan med fina skidturer på fjället och ännu mer god mat! En helt klart godkänd vecka!!

     

    B53DD84D 6672 4E0C 9A64 91BAAF448B8F

    Påsken i år blev väldigt mysig, det enda vi gjort är att åkt skidturer på fjällen och hängt med familj och släkt, helt perfekt! På måndagen kom Anton upp och i tisdags åkte vi en långtur på fjället som verkligen blev lååång. Det var väldigt löst och abslout noll glid men vi hade tur med vädret så med några chokladpauser blev det ändå en fin dag! Vårskidåkning, solgropar och grillning på fjället är ju bland det bästa som finns!

    Känslan i träningen går åt rätt håll men det går fortfarande extremt segt. Jag har inte kört rullskidor än eftersom vi haft tillgång till snö men jag har försökt komma igång med löpningen. Kroppen reagerar med hög puls på passen trots att jag tar det väldigt lugnt men jag blir inte lika trött och seg som tidigare. Roligaste passet på länge var att få köra löpintervaller ute nu i helgen. Jag kör fortfarande korta drag i tröskelfart och kroppen orkar inte med så mycket men det var så kul att göra något annat, det var perfekt träningsväder och jag hade sällskap av Anton som cyklade med och tog tid! Superkul att få börja lägga in intervallpass igen!

     

    IMG 4862 

    Nu har våren verkligen börjat komma och jag håller mina tummar stenhårt att det varma soliga vädret ska hålla i sig även över påsk då vi äntligen ska upp till stugan och fjällen igen! Har sett fram emot det så länge och jag hoppas att kroppen ska orka lite längre turer nu för jag upplever verkligen att det har blivit bättre nu jämfört med det senaste månaderna. Igår fick jag t.ex. köra de första intervallerna sedan början av december!! Trots att det bara var 10 minuter intervalltid kändes det som ett stort steg! Jag har verkligen saknat att kunna köra fartträningen, endast A1 pass blir lite långtråkigt.

    Annars i veckan har jag jobbat några dagar men har hunnit en del annat också! I tisdags hade jag och Anton vilodag så vi skippade havregrynsgröten hemma och gick istället till Östersund hotell och åt frukost där, supermysigt! I fredag åkte han sen hem för att tävla och fira påsk i Lierne och jag åkte med mamma, mina systrar och farmor till Sundsvall. Min yngsta syster Gry skulle tävla i gymnastik på lördagen så vi följde med allihopa. Bodde på ett mysigt hotell, åt god mat och avslutade med Birsta och Ikea. Grys tävling gick bra och vi hade det toppen så det blev en väldigt lyckad tripp! Kul att komma iväg ibland!


    IMG 7720

    Under de senaste veckorna har jag kunnat tagit flera småsteg i träningen utan att kroppen sagt ifrån! Det är så otroligt skönt att orka mer i både träning och vardag. En sak som kroppen reagerat ganska okej på är styrka och jag har under de här månaderna kommit in i ett bra rutin i styrketräningen. Det känns roligare att gå till gymmet nu än tidigare då jag förut kunde få känslan av att mycket styrketräning "störde" konditionsträningen. Om jag hade en 20 h vecka med träning så upplevde jag att styrkan slet för mycket på kroppen och därför valde jag bort den alltför ofta. Jag kunde tycka det var mycket roligare att sticka ut på en fin kvälltur på rullskidorna istället för att köra inne i gymmet. Nu känner jag att styrkan ger mycket och att jag inte alls blir lika sliten när jag har kontinuitet på passen, träningsvärken efteråt blir mindre och det är kul att känna hur kroppen blir starkare på de olika övningarna.

    Just nu har jag ett maxstyrkeprogram med 5 övningar som jag försöker köra 2-3 ggr i veckan. Det handlar om att man vill göra musklerna i kroppen starkare, inte direkt större. Detta gör man genom att köra tunga övningar men inte så många repetitioner. Vikterna ska ligga ungefär mellan 85-100% av ditt max på de olika övningarna. Med 100% menas det att man klarar av 1 repetition med den vikten. I mitt program just nu så kör jag ca 3x5 repetitioner. 

    Mitt program just nu består av:

    Benböj

    Bänkpress

    Tricepspress

    Sittande rodd

    Draken med kettlebells (inte riktigt maxstyrka på samma sätt men en bra övning för stabilitet)

    Styrketräningen är mycket teknik och jag tycker fortfarande att vissa övningar är svåra att få till bra men det är kul med utmaningar!

     

    © 2015 Inspinite. All Rights Reserved. Designed By PCMShaper

    Please publish modules in offcanvas position.