previous arrow
    next arrow
    Slider

    FullSizeRender

    Förra onsdagen åkte jag och Anton upp till Lierne eftersom han skulle tävla i Flyktingloppet under helgen. Dagarna innan åkte vi mest skidor på tävlingsspåren och umgicks med Antons släkt. Spåren i Lierne ligger väldigt fint då man åker ca 20 minuter uppför och sedan är man uppe på fjället. Tyvärr hade vi inte riktigt vädret på vår sida för det blåste och snöade extremt mycket under vissa perioder. Eftersom stora delar av banorna går uppe på fjället var det inte helt säkert att tävlingarna skulle bli av men på söndagen blev det äntligen lite lugnare så starten kunde gå. Dock hade det snöat så mycket under natten att bilarna nästan försvunnit under snötäcket vilket gjorde att starten blev framflyttad en timme så de skulle hinna med att pista spåren.

    Eftersom jag inte tävlar så fick jag coacha under dagen istället men Anton gjorde det bra vilket var kul! Nästa år kanske även jag kan åka! 

    IMG 7578

    Snön som höll på att försvinna har nu kommit tillbaka lagomt till skidskytte VM här! Så kul att dem fick bättre förutsättningar än vad Östersund bjöd på för två veckor sedan. Då var spåren i princip försvunna under och det som fanns kvar var täckt i barr och skräp. Vi har inte varit och sett någon tävling på stadion än men stämmningen i hela Östersund är väldigt härlig och det är mycket folk på gatorna. I helgen valde vi ändå att åka till stugan i Duved för att få träna på spåren där i några dagar. Vi kom dit på torsdag och stannade till söndag eftermiddag, det är så skönt att det bara tar 1 h med bil för att komma iväg. Jag har ju tidigare bara tränat två dagar för att sedan vila var tredje dag men i helgen var jag så glad över miljöombytet så jag tänkte att det gör ju inget om jag tränar tre dagar i rad. Jag hade tyvärr väldigt fel där för oj vad trött jag var på söndagens pass. Det är så otroligt tråkigt att känna så tydligt att kroppen är långt ifrån "vanlig". Ibland kan jag köra ett pass som känns superbra och då hinner man bygga upp mycket förhoppningar om en totalvändning åt det positiva men tyvärr så vet jag ju att det kommer ta tid. För tid har det ju verkligen tagit, idag är det t.ex. över 3 månader sedan jag körde ett riktigt intervallpass. Jag har ju inte en skada där jag kan köra rehab och känna att det blir bättre, än så länge vet jag inte alls hur länge det kommer ta men jag gör det som jag tror är bäst i nuläget! 

    Igår hade både jag och Anton vilodag och eftersom det var så fint väder så gick vi ut på en långpromenad, åt soppa på torget och solade i badhusparken. Det var verkligen energigivande och nu längtar jag så mycket efter vårvinter och solgropar på fjället!!

    IMG 7505

    Klockan är bara fyra men jag har hunnit haft en väldigt bra dag hittills! Började med en löptur i sol och sedan såg jag de svenska damerna vinna VM guld i stafett!! Så kul och häftigt att se, fick verkligen gåshud av deras presationer! Jag hoppas att min kropp också ska orka tävla snart! Nu är jag ändå påväg åt rätt håll och har hittat en bättre känsla i träningen än vad jag haft tidigare. Det är som tidigare att jag vilar var 3e dag men som jag skrev i förra inlägget har jag nu börjat tränat dubbelpass en del dagar. Bara den saken att få en hel "träningsdag" ger mycket motivation och känns superkul! Än så länge har jag inte kört intervaller men om jag tänker smart nu och inte stressar för mycket så tror jag att de lite tuffare passen inte är alltför långt borta!

    Något som jag märkt under de här månaderna är att kroppen behövt mer tid att återhämta sig efter pass som tidigare klassats som lugna eller korta. Den andra delen har varit att jag inte orkar under själva träningen, jag har verkligen velat men när jag kommit till en backe har jag inte haft en chans att orka åka ordentligt uppför och det har istället slutat med att jag gått eller saxat väldigt långsamt. Framsteg nu är att jag orkar åka på skidorna på ett annat sätt vilket är mycket roligare! Återhämtningen är fortfarande sådär men jag gör mitt bästa för att kroppen ska orka med!

    Jag tror det är väldigt viktigt att ha mål framöver för att inte tycka att allt känns kört. Mina mål handlar mycket om det nya träningsåret som startar i början av maj och hur jag vill lägga upp träningen framöver. Lite mer kortsiktigt vill jag vill jag ta nästa steg i träningen just nu vilket bl.a. är att börja med lite intervaller. Ska lyssna på kroppen och bestämma med min tränare Irina när det är dags att prova. Har också som mål att komma igång med löpning tidigare i vår än föregående åren. Något som verkar kunna bli ett måste eftersom snön håller på att försvinna nu redan i februari. Hoppas att kroppen vill hänga med på dessa mål och att jag får hålla mig frisk och skadefri!

    IMG 7519

    Vädret i Östersund har varit extremt växlande de senaste veckorna. Inte allt för många dagar sedan visade termometern -20 och nu är det istället plusgrader. Man märker att snön minskar fort i kombinationen av värme, sol och blåst men jag tycker också det är lite skönt med värmen. I måndags var jag ute på en skidtur i spikbodarna och det kändes nästan som om jag var ute på vårskidåkning med sol som fortfarande värmde på eftermiddagen! Så härligt och skönt att slippa det tröga kallföret!

    Jag vet att jag inte ska dra för stora växlar i hur det känns i träningen men jag tror verkligen att det börjar vända lite nu även fast det hela tiden går 2 steg fram och ett bakåt. Det är aldrig en totalvändning men det har jag inte heller förväntat mig. Att ha tålamod i sånna här saker kan vara det tråkigaste som finns men jag vill verkligen att det ska bli bra och då hjälper det inte att stressa. 

    Jag vilar fortfarande var tredje dag och har inte än börjat köra intervaller. Dock så verkar kroppen svara bra på styrka och nu kommer jag börja lägga in dubbelpass under vissa dagar. Såklart handlar det då om korta pass fortfarande men det är ändå ett steg i rätt riktning!

    När det inte går att träna som jag vill så får jag tänka tillbaka till fina pass som jag gjort tidigare för att få motivation framåt! Jag har gjort mycket träning på olika platser under resor och läger och tänkte att jag ska dela 5 av mina favoritplatser för träning (hittills).

    Östersund

    Östersund är ett självklart val för mig och det är här som jag gör absolut största delen av min träning både under vintern och sommaren. Under barmarksperioden har vi  en otroligt fin rullskidbana som sträcker sig flera kilometer i tuff och utmanande terräng. Det finns också många rundor att välja på längst mindre vägar, det uppskattas eftersom jag tycker att variation är viktigt i träningen. Jag uppskattar även att det finns en hel del skogs- och myrlöpning så nära staden. Man behöver inte åka långt för att hitta fina stigar. Under vintern läggs det ut realtivt tidig snö och redan efter några veckor brukar det fungera att åka ett längre varv på konstsnön. Senare under vintern älskar jag att åka ut på de längre spåren under mina långpass!

    Åre/ Duved

    Vi har ju stuga i Duved som ligger några kilometer från Åre och därför spenderar vi en hel del tid där. Möjligheterna för rullskidor är inte optimala nere i byn men det finns en backe upp mot Ullådalen som tar ca 20-25 min att köra uppför som är perfekt för intervaller. Löpningen är verkligen hur bra som helst! Det finns så många möjliga rundor och jag tycker att det är mycket lättare att få ihop ett långpass när man springer i fjällmiljö. Slalombackarna passar perfekt för skidgång och under vintern finns det oftast spår på flera ställen i närheten. Det bästa brukar vara när det börjar bli vårsol och värme under april-maj men det fortfarande går att åka skidor i Ullådalen, så härligt! 

    Bruksvallarna/ Ramundberget

    Jag har varit mycket i Bruksvallarna och Ramundberget med skolan under skidgymnasietiden och jag tycker verkligen om att vara där! Fin löpning på fjället, en helt ok rullskidbana och otroligt bra skidåkning! Jag har inte riktigt fått till det så bra under tävlingar i Bruksvallarna men jag tycker träningen är toppen! Tycker mycket om boendet vi haft i Ramundberget med mat på hotellet! Väldigt mysigt, speciellt vid jultid!

    Mallorca

    Två gånger har jag varit på läger på Mallorca. Första gången med VSP och andra gången med Anton och Vendela (samt ett tag med vsp som var där samtidigt). Det var faktiskt en positiv överraskning med träningsmöjligheterna i områdena kring Alcudia. Jag trodde att Mallorca var väldigt platt men det fanns en hel del backar för rullskidintervaller och cykelturer. Man hinner se mycket och det blir ett bra miljöombyte. Cykel är inte riktigt min favorit men rullskidor är riktigt kul att åka där, bästa passet var backintervallerna som vi körde i skate under senaste lägret. Körde i en backe som tar ca 40 min i ett drag. Jag hade en bra dag och det är sjukt fint när man kommer upp! 

    Alperna (Kitzbühel och Hochfilzen)

    Vi var till alperna med familjen för något år sedan och bodde då i Kitzbühel i Österrike. Det är så himla fint där och löpningen uppe på bergen var riktigt häftig! Det är något helt annat än fjällen hemma Jämtland (även fast det är väldigt fint här också). Största skillnaden är hur mycket asfalterade vägar det fanns upp på bergen. Vi kunde springa en långtur och komma upp efter flera timmar och längst upp så var det massor av folk som har tagit bilen upp hur enkelt som helst. Vägarna nere i staden var inte jättebra att åka rullskidor på så istället åkte vi till Hochfilzen och deras rullskidbana för att köra intevallpassen där. Jag hoppas verkligen att jag kan åka till alperna fler gånger och se andra ställen också! 

    © 2015 Inspinite. All Rights Reserved. Designed By PCMShaper

    Please publish modules in offcanvas position.