previous arrow
    next arrow
    Slider

    B53DD84D 6672 4E0C 9A64 91BAAF448B8F

    Påsken i år blev väldigt mysig, det enda vi gjort är att åkt skidturer på fjällen och hängt med familj och släkt, helt perfekt! På måndagen kom Anton upp och i tisdags åkte vi en långtur på fjället som verkligen blev lååång. Det var väldigt löst och abslout noll glid men vi hade tur med vädret så med några chokladpauser blev det ändå en fin dag! Vårskidåkning, solgropar och grillning på fjället är ju bland det bästa som finns!

    Känslan i träningen går åt rätt håll men det går fortfarande extremt segt. Jag har inte kört rullskidor än eftersom vi haft tillgång till snö men jag har försökt komma igång med löpningen. Kroppen reagerar med hög puls på passen trots att jag tar det väldigt lugnt men jag blir inte lika trött och seg som tidigare. Roligaste passet på länge var att få köra löpintervaller ute nu i helgen. Jag kör fortfarande korta drag i tröskelfart och kroppen orkar inte med så mycket men det var så kul att göra något annat, det var perfekt träningsväder och jag hade sällskap av Anton som cyklade med och tog tid! Superkul att få börja lägga in intervallpass igen!

     

    IMG 4862 

    Nu har våren verkligen börjat komma och jag håller mina tummar stenhårt att det varma soliga vädret ska hålla i sig även över påsk då vi äntligen ska upp till stugan och fjällen igen! Har sett fram emot det så länge och jag hoppas att kroppen ska orka lite längre turer nu för jag upplever verkligen att det har blivit bättre nu jämfört med det senaste månaderna. Igår fick jag t.ex. köra de första intervallerna sedan början av december!! Trots att det bara var 10 minuter intervalltid kändes det som ett stort steg! Jag har verkligen saknat att kunna köra fartträningen, endast A1 pass blir lite långtråkigt.

    Annars i veckan har jag jobbat några dagar men har hunnit en del annat också! I tisdags hade jag och Anton vilodag så vi skippade havregrynsgröten hemma och gick istället till Östersund hotell och åt frukost där, supermysigt! I fredag åkte han sen hem för att tävla och fira påsk i Lierne och jag åkte med mamma, mina systrar och farmor till Sundsvall. Min yngsta syster Gry skulle tävla i gymnastik på lördagen så vi följde med allihopa. Bodde på ett mysigt hotell, åt god mat och avslutade med Birsta och Ikea. Grys tävling gick bra och vi hade det toppen så det blev en väldigt lyckad tripp! Kul att komma iväg ibland!


    IMG 7720

    Under de senaste veckorna har jag kunnat tagit flera småsteg i träningen utan att kroppen sagt ifrån! Det är så otroligt skönt att orka mer i både träning och vardag. En sak som kroppen reagerat ganska okej på är styrka och jag har under de här månaderna kommit in i ett bra rutin i styrketräningen. Det känns roligare att gå till gymmet nu än tidigare då jag förut kunde få känslan av att mycket styrketräning "störde" konditionsträningen. Om jag hade en 20 h vecka med träning så upplevde jag att styrkan slet för mycket på kroppen och därför valde jag bort den alltför ofta. Jag kunde tycka det var mycket roligare att sticka ut på en fin kvälltur på rullskidorna istället för att köra inne i gymmet. Nu känner jag att styrkan ger mycket och att jag inte alls blir lika sliten när jag har kontinuitet på passen, träningsvärken efteråt blir mindre och det är kul att känna hur kroppen blir starkare på de olika övningarna.

    Just nu har jag ett maxstyrkeprogram med 5 övningar som jag försöker köra 2-3 ggr i veckan. Det handlar om att man vill göra musklerna i kroppen starkare, inte direkt större. Detta gör man genom att köra tunga övningar men inte så många repetitioner. Vikterna ska ligga ungefär mellan 85-100% av ditt max på de olika övningarna. Med 100% menas det att man klarar av 1 repetition med den vikten. I mitt program just nu så kör jag ca 3x5 repetitioner. 

    Mitt program just nu består av:

    Benböj

    Bänkpress

    Tricepspress

    Sittande rodd

    Draken med kettlebells (inte riktigt maxstyrka på samma sätt men en bra övning för stabilitet)

    Styrketräningen är mycket teknik och jag tycker fortfarande att vissa övningar är svåra att få till bra men det är kul med utmaningar!

     

    FullSizeRender

    Förra onsdagen åkte jag och Anton upp till Lierne eftersom han skulle tävla i Flyktingloppet under helgen. Dagarna innan åkte vi mest skidor på tävlingsspåren och umgicks med Antons släkt. Spåren i Lierne ligger väldigt fint då man åker ca 20 minuter uppför och sedan är man uppe på fjället. Tyvärr hade vi inte riktigt vädret på vår sida för det blåste och snöade extremt mycket under vissa perioder. Eftersom stora delar av banorna går uppe på fjället var det inte helt säkert att tävlingarna skulle bli av men på söndagen blev det äntligen lite lugnare så starten kunde gå. Dock hade det snöat så mycket under natten att bilarna nästan försvunnit under snötäcket vilket gjorde att starten blev framflyttad en timme så de skulle hinna med att pista spåren.

    Eftersom jag inte tävlar så fick jag coacha under dagen istället men Anton gjorde det bra vilket var kul! Nästa år kanske även jag kan åka! 

    IMG 7578

    Snön som höll på att försvinna har nu kommit tillbaka lagomt till skidskytte VM här! Så kul att dem fick bättre förutsättningar än vad Östersund bjöd på för två veckor sedan. Då var spåren i princip försvunna under och det som fanns kvar var täckt i barr och skräp. Vi har inte varit och sett någon tävling på stadion än men stämmningen i hela Östersund är väldigt härlig och det är mycket folk på gatorna. I helgen valde vi ändå att åka till stugan i Duved för att få träna på spåren där i några dagar. Vi kom dit på torsdag och stannade till söndag eftermiddag, det är så skönt att det bara tar 1 h med bil för att komma iväg. Jag har ju tidigare bara tränat två dagar för att sedan vila var tredje dag men i helgen var jag så glad över miljöombytet så jag tänkte att det gör ju inget om jag tränar tre dagar i rad. Jag hade tyvärr väldigt fel där för oj vad trött jag var på söndagens pass. Det är så otroligt tråkigt att känna så tydligt att kroppen är långt ifrån "vanlig". Ibland kan jag köra ett pass som känns superbra och då hinner man bygga upp mycket förhoppningar om en totalvändning åt det positiva men tyvärr så vet jag ju att det kommer ta tid. För tid har det ju verkligen tagit, idag är det t.ex. över 3 månader sedan jag körde ett riktigt intervallpass. Jag har ju inte en skada där jag kan köra rehab och känna att det blir bättre, än så länge vet jag inte alls hur länge det kommer ta men jag gör det som jag tror är bäst i nuläget! 

    Igår hade både jag och Anton vilodag och eftersom det var så fint väder så gick vi ut på en långpromenad, åt soppa på torget och solade i badhusparken. Det var verkligen energigivande och nu längtar jag så mycket efter vårvinter och solgropar på fjället!!

    © 2015 Inspinite. All Rights Reserved. Designed By PCMShaper

    Please publish modules in offcanvas position.